Eppe-Sauvage-Arleux 99km - Reisverslag uit Arleux, Frankrijk van Frans Herwijnen - WaarBenJij.nu Eppe-Sauvage-Arleux 99km - Reisverslag uit Arleux, Frankrijk van Frans Herwijnen - WaarBenJij.nu

Eppe-Sauvage-Arleux 99km

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 Juli 2015 | Frankrijk, Arleux

Gisteravond kreeg ik een vervelend telefoontje van het thuisfront.
Onze vriend Jan, die ook aan het fietsen was in Duitsland, heeft zijn fietstocht om gezondheidsredenen op moeten geven.
Daar schrok ik toch wel van, aangezien hij vorig jaar behoorlijk in de lappenmand heeft gezeten.
Het drukt je weer even met de neus op de feiten.
Fietsen is leuk maar het moet wel leuk blijven en gezondheid gaat boven alles!

Aangezien er met mijn gezondheid, voor zover ik weet, niets mis is, was het voor mij weer business as usual, dus 8.00 u vertrek!
Hoera , de tent was droog, wat een verrassing!
Eppe- Sauvage ligt aan een stuwmeer met de mooie naam Du Val Joly.
Daar is een groot vakantiepark met veel watersportmogelijkheden.
Daar zaten dus al die Hollanders, bij mij op de camping zat er geen één.
Ja, ik met mijn tentje.
De route liep via Willies, Liessies en Semeries naar Avesnelles, door het dal van de rivier de Helpe, die uit twee varianten bestaat. De Majeur en de Mineur.
Nou kan ik het niet "helpe" maar volgens mij heeft dit iets met muziek te maken. Nou geen fanfare te zien!
Het landschap bestaat uit veel heggen en vlakken groen.
In het routeboek ziet het er geweldig uit, in werkelijkheid is het totaal verwilderd.
Tot zover een redelijk vlakke route.
Verder naar Grand- Fayt en Landrecies.
In alle dorpen daar tussen staan overal muziekkoepels en danskiosken.
Dans kiosken zijn gebouwd rond een paal en staan op hoogte zodat er rondom gedanst kan worden ( zo is waarschijnlijk het paaldansen uitgevonden) en ziedaar Majeur en Mineur, het heeft dus alles met muziek te maken. Weer een raadsel opgelost!
Verder langs Fontaine-au- Bois, Bousies, Romeries naar Haspres.
Dit gedeelte loopt door een natuurgebied met veel bos en de bekende verwilderde heggen.
Ik las dat de bakstenen huizen hier heel bekend zijn. Nou daar staat heel Nederland vol mee, dus dat vond ik geen toeristische trekker.

Je kunt merken dat je de Ardennen verlaat want er kwamen steeds langere afdalingen, GENIETEN!
Om het klimmen niet af te leren kwam ik over de D 88 bij Iwuy, waar nog een paar klimmers waren.
Daarna volg je een mooi fietspad tot in Estrun waar de weg over gaat in een jaagpad langs het Canal de la Sensée.
Na 12 km. via Oisy naar Arlieux waar ik nu op de camping sta met net geen 100 km op de teller.
Weer een camping Municipal met veel Fransen maar...jawel één Nederlandse camper en mijn persoontje.
Het was een prima fietsdag met een lekkere temperatuur en een beetje regen.
Morgen verder, tot morgen, Frans.

  • 22 Juli 2015 - 10:54

    Chris En Louise:

    hallo Frans,
    Zoals wij kunnen lezen, heb je toch echt veel met regen te doen onderweg...jammer...!
    Gelukkig gaat het verder goed en kun jij je klimmetjes en daarna ook dalingen goed afwerken.
    Pas in ieder geval goed op jezelf, dan pak je de laatste paar (meer als een paar honderd) kilometer hopenlijk ook.
    Wij wensen je in ieder geval ...weinig regen, zon, aangename temperatuuren, vele nette mensen onderweg en gezonde benen.
    wij lezen verder je berichtjes en melden ons weer

    groetjes uit BB

  • 22 Juli 2015 - 21:16

    The Kiremit's:

    Joehoe , een droog tentje.....
    Heeft ons zonnedansje toch wat opgeleverd.
    ;-)

    Ook wij leven met Jan mee en begrijpelijk dat dit de stemming even drukt.
    Het is toch erg leuk dezelfde hobby te hebben.

    voor morgen wensen we je droog weer, heerlijke afdalingen en in gezellige mensen op de camping.

    dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 65352

Voorgaande reizen:

16 Juli 2020 - 16 Juli 2020

Limesroute tot Passau

08 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Door de groene valleien

08 Juni 2015 - 19 Juni 2015

Fietserpad.

15 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Rondje Frankrijk

02 Juli 2012 - 26 Juli 2012

fietstocht midden europa

Landen bezocht: